Prijevoznici iz Bosne i Hercegovine traže primjenu Zakona o PDV-u po principu uzajamnosti povrata novca od PDV-a kako je u zakonu i definirano. Problem je što prijevoznici iz više zemalja Europske unije imaju povrat PDV-a u BiH, dok prijevoznici iz BiH nemaju tu istu mogućnost u tim zemljama. Mnoge domaće tvrtke imaju velike gubitke po ovoj osnovi, a zbog toga je i ministar financija Srđan Amidžić uputio pismo u više zemalja EU.
Transportni prijevoznici iz BiH godinama nisu u ravnopravnom položaju u odnosu na prijevoznike iz zemalja Europske unije, što značajno otežava poslovanje domaćim kompanijama, a u konačnici utječe i na formiranje cijena proizvoda. S ciljem povećanja konkurentnosti, logističari su uz suradnju s ministarstvom financija pokrenuli inicijativu prema pojedinim zemljama Unije.
"Strani prijevoznici iz Europske unije, recimo prijevoznik iz Slovenije je do sada mogao vraćati PDV iz Bosne i Hercegovine još unazad 5-6 godina. To prijevoznik iz BiH nije mogao raditi u Sloveniji, niti je to mogao raditi u Mađarskoj. Da biste znali o čemu se tu točno radi i koja je ciljana grupa, 22 % je PDV u Sloveniji. Mi najviše plaćamo korištenje autocesta u Sloveniji ili Mađarskoj i pravili smo neku analiu. To je po nekoj našoj prosječnoj tvrtki, bez obzira odakle iz BiH dolazi, između 10 i 15 tisuća eura mjesečno po jednoj transportnoj kompaniji povrata tog PDV-a. Na godišnjoj razini to je oko 100 tisuća eura, a možda čak i više", kazao je Velibor Peulić.
Ministar Amdižić je s druge strane naglasio kako je spreman onemogućiti povrat PDV-a prijevoznicima iz pojedinih zemalja Unije, ako se to u skorije vrijeme ne omogući našim prijevoznicima.
"Da vidimo tko to može ne podržati, to je jedna stvar. Na bazi principa reciprociteta Uprave za neizravno oporezivanje, mi imamo kapaciteta da to provedemo. I ovdje nije stvar je li netko voli Europsku uniju ili ne, ovdje se postavlja pitanje je li netko spreman ili nije biti podanik. Ja nisam spreman biti podanik. Ovdje gdje smo mi imali kapacitet reagirati je Ministarstvo financija i trezora, samoinicijativno i pomalo neobično, ali tu postoji politička podrška koja je meni bitna. To je predsjednik Dodik i premijer Minić".
Prema Peulićevim riječima, prijevoznici imaju i druga financijska opterećenja u svom radu, primjerice preko Graničnog prijelaza "Rupe", ključnog za prijevoz robe prema Sloveniji i Italiji.
"Kompanije iz Hercegovine imaju trošak od nekih 250 kilometara, moraju ići na Ljubljanu pa moraju ići na Zagreb. Umjesto da nam se omogući da mi možemo koristiti prečicu. Informirali smo o tom problemu i gospođu predsjednicu Federacije BiH Lidiju Bradaru i naravno ministru da vidi koji nas troškovi opterećuju."
No, čini se kako bi problem povrata PDV-a mogao naići na razumijevanje te dobiti i svoje rješenje. Logističari očekuju kako bi to moglo biti već od početka prosinca, a bili bi zadovoljni ako bi imali uzajaman povrat PDV-a i od početka iduće godine.
artinfo.ba