I dalje se čeka rješenje blokade koju su izazvali članovi Predsjedništva BiH Željko Komšić i Denis Bećirović na izgradnji autoceste na dionici Mostar Jug-Tunel Kvanj. Iako se radi o vrlo maloj površini koja je sporna, navedeni članovi Predsjedništva ne žele dati suglasnost da autocesta prolazi preko vojne imovine. Naša ekipa provjerila je na licu mjesta kako izgledaju sporne čestice ukupne površine 400 metara kvadratnih.
Image
Ovo je sporno Komšiću i Bećiroviću
Početkom prošlog mjeseca direktor Javnog poduzeća Autoceste FBiH Denis Lasić izrazio je čuđenje zašto članovi Predsjedništva ne žele dati suglasnost za izgradnju autoceste na dionici koja bi malim dijelom prolazila preko vojne imovine kod Mostara, a za što je prethodno Ministarstvo obrane dalo suglasnost.
"Iako to nisu neke velike čestice, sveukupno nekih 400 metara kvadratnih i jednostavno su problem. Problem je općenito što mi kao kompanija JP Autoceste na neke stvari ne utječemo. Ono što je u našem opisu posla i na neki način radimo izuzetno dobro, ali dosta je tu instanci na koje mi ne možemo utjecati, a koje utječu na naše procese", kazao je Lasić 6. rujna 2025. godine.
Ovaj put smo odlučili provjeriti kako uživo izgledaju sporne dionice. Put nas je odveo u vojni kompleks u sjevernom dijelu Mostara. Predviđena trasa autoceste zamišljena je na pustom brdskom području, ispod kojega se nalazi streljana za vojne vježbe na otvorenom.
"Na slici vidite jednu od dvije sporne čestice na dionici Mostar Jug-Tunel Kvanj koja je značajna u konačnom povezivanju Mostara sa Sarajevom, a i konačno bi dala izlaz Mostaru na autocestu. Ova čestica se nalazi u sklopu vojarne "Miralem Jugo" kod Mostara i doslovno samo jednim dijelom bi buduća trasa na Koridoru 5c zakačila tu vojarnu. A zašto je to sporno ili nije sporno, procijenite sami."
Image
Ovo je sporno Komšiću i Bećiroviću
Druga sporna čestica nalazi se u sklopu vojnog aerodroma u naselju Ortiješ. Na uvid smo dobili više fotografija gdje se jasno može uočiti koliko su pojedini objekti kao i gotovo cijeli lokalitet zapušteni i dotrajali. Zamjenik ministra obrane Slaven Galić navodi kako se radi o najobičnijoj politizaciji cijelog slučaja zbog čega se radi velika šteta cijeloj državi, ali i zaustavlja veliki infrastrukturni iskorak u Hercegovini.
"Druga stvar, dovodi se do odgađanja trošenja kreditnih sredstava koje smo dobili od Europske banke za obnovu i razvoj i plaćanja mogućih penala u slučaju da se trasa ne bude gradila kako je to predviđeno sporazumom. Također, pojačava se nepovjerenje javnosti prema radu državnih institucija", objašnjava Galić.
Lasić je ranije najavio kako će Autoceste pregovarati s kreditorom i izvođačem radova da se radovi izvode na dijelovima koji nisu sporni dok se ne pronađe rješenje za sporne lokacije, a prema neslužbenim saznanjima Autoceste su ponudile više rješenja. S druge strane, zbog pozivanja na odluku Visokog predstavnika o zabrani korištenja državne imovine Komšića je kritizirao i ministar obrane Zukan Helez, dok njegov zamjenik Slaven Galić navodi kako je čudno što Predsjedništvo ne uvažava pozitivno mišljenje ministarstva obrane i zajedničkog stožera.
"Prema mojim saznanjima, Autoceste neće stati s izgradnjom Koridora 5c kroz Hercegovinu. Ostaje sporan ovaj dio kada su u pitanju ove dvije lokacije u vlasništvu ministarstva obrane. Nadam se kako će se u skorijem razdoblju i to riješiti i da se ono što je bilo planirano kada je u pitanju izgradnja Koridora 5c kroz Hercegovinu da će se i realizirati.
Autocesta na Koridoru 5c kroz Bosnu i Hercegovinu odavno je zamišljena kao žila kucavica daljnjeg razvoja zemlje. Ali kada prste umiješaju kratkoročni politički interesi i po pitanju razvoja lako dolazi do zastoja. Za ovu dionicu sredstva su odavno osigurana, postignut je dogovor s lokalnim stanovništvom, potpisan je i ugovor s izvođačem, a i prema odlukama Ustavnog suda ne vrijedi zabrana raspolaganja državnom imovinom u slučaju projekata od javnog interesa kao što je prometna infrastruktura. Ali čini se kako je u silnoj obrani države, dvojac u Predsjedništvu odlučio braniti njezinu izgradnju.
Više u prilogu: