× Početna Vijesti Sport Kultura Crna kronika Politika Zanimljivosti
  • Sredstva Europske unije

pruga.jpg.jpeg

Europska unija bespovratnim sredstvima, u okviru "EU4Business", zajedno sa partnerima iz lokalne zajednice sudjelovala je u financiranju Projekta 'Staza stare pruge - Old Rail Trail' koji obuhvata izgradnju biciklističke staze na području pet općina Srednjobosanske županije i doprinos je razvoju turizma.

Radi se o trasi nekadašnje uskotračne željezničke pruge kojom je prometovao legendarni 'Ćiro', a desetljećima je povezivala srednjobosanske gradove i sela od Lašve do Jajca. Izgrađena još u austrougarskom vremenu predstavljala je žilu kucavicu regije, a sad se revitalizira kao biciklistička i rekreativna staza i povezuje prirodne ljepote, kulturnu baštinu i lokalne zajednice. Zadržavanjem originalnog naziva evocira se sjećanje na bogatu industrijsku i prometnu prošlost kraja, čime taj projekt dobiva dodatnu kulturno-identitetsku vrijednost, ujedno se i brendira kao atraktivna ruta za cikloturiste domaćeg i stranog tržišta.

Direktor Turističke zajednice SBŽ Miro Matošević u razgovoru za Fenu precizira da se 'Staza stare pruge - Old Rail Trail' prostire kroz pet općina srednje Bosne - Busovaču, Vitez, Travnik, Donji Vakuf i Jajce.

- Na određenim dijelovima trase izgrađeni su brojni objekti zbog čega su korišteni alternativni pravci, a najatraktivnije su dionice koje su sačuvale autentičnost stare trase, netaknute gradnjom i smještene u spektakularnom prirodnom okruženju – naglasio je.

Matošević tako izdvaja dionicu Lašva - Vitez, koja prati tok rijeke Lašve kroz netaknutu prirodu, a zahvaljujući redovnom održavanju pruža izvrsno biciklističko iskustvo za rekreativce i profesionalce. Dionica Donji Vakuf-Jajce, smještena uz obalu rijeke Vrbas, prirodnom ljepotom oduzima dah te predstavlja pravi dragulj aktivnog turizma. Za dionicu Bila-Travnik-Turbe Matošević kaže da nudi jedinstven spoj uređene biciklističke infrastrukture i mogućnost doživljaja kulturno-povijesne jezgre Travnika – značajnog turističkog grada u Bosni i Hercegovini bogatog gastronomskom, kulturnom i prirodnom ponudom.

- I ostale dionice prolaze kroz lijepo uređena sela i naselja. Time se biciklista može, i iz druge perspektive, informirati o životu i radu stanovništva - kazao je.

Fazu I toga projekta realizirala je Turistička zajednica SBŽ-a i Regionalna razvojna agencija-REZ Zenica na temelju sporazuma potpisanog s načelnicima pet općina - partnera, na kojima se nalazi nekadašnja trasa uskotračne pruge. Za realizaciju projekta osigurane su sve potrebne suglasnosti i dozvole.

- U Fazi I izrađen je Glavni projekt građevinskih radova i elaborata, realizirane brojne građevinske aktivnosti nužne za uspostavu biciklističke staze (sanacija četiri željeznička mosta, uklanjanje raslinja i ugradnja tampona na dionicama, ugradnja propusta i sl.), opremanje biciklističke staze (odmorišta, pametne ciklo klupe, opremanje staze wi-fi hotspotom, izrada i postavljanje biciklistička signalizacije, web stranica, certificirano 17 biciklističkih vodiča, Storytelling book) te ishodovane dozvole nadležnih općinskih službi – kazao je Matošević.

On kaže da je prva faza Projekta realizirana iz sredstava EU, u okviru programa EU4BUSINESS, sa 190.000 eura. Dio projekta koji se odnosi na građevinske radove realiziran je iz novca općina Busovača, Travnik, Vitez, Jajce, Donji Vakuf te Turističke zajednice SBŽ-a koji su partneri u projektu - u iznosu od 70.000 eura.

- Nakon I Faze Turistička zajednica Županije je uložila dodatnih 50.000 KM, ostvarenih po grantu Vlade SBK/KSB. Novac općina i Vlade SBŽ iskorišten je za građevinske radove, koji su interes tog projekta. Dodatno je investirano oko 25.000 KM iz programa EU u izgradnju biciklističko-pješačkog mosta u mjestu Dolac n/Lašvi – naglašava. Precizira da je 2024. godine Turistička zajednica SBK/KSB izgradila dodatnih 3 km staza na području općina Vitez i Travnik, a za ovu godinu planirali su izgradnju dodatnih 1,1 km.

Projekt uspostave biciklističke staze nekadašnjom trasom stare uskotračne pruge od Lašve (Busovača) do Jajca, dužine 96 km, još je u fazi uređenja i izgradnje dionica koje u prvoj fazi nisu urađene. S obzirom na zahtjevnost terena (zarasla trasa, devastirani objekti, porušeni mostovi, zatrpani kanali te izgrađeni objekti na trasi) jasno je, kaže Matošević, da dostupna sredstva nisu mogla pokriti sve građevinske radove. Prema izrađenoj projektnoj dokumentaciji, ukupna vrijednost potrebnih građevinskih radova procijenjena je na 900.000 KM.

- Unatoč ograničenom proračunu, realizirano je mnogo. Na velikom dijelu trase uklonjeno je visoko i nisko raslinje te ugrađen tampon sloj. Za te potrebe, u smislu građevinskih radova, sanirana su tri željeznička mosta, izgrađen most, postavljena biciklistička signalizacija, pet odmorišta s pametnim bike klupama, saniran tunel, propusti za vodu i drugi građevinski poslovi – ističe.

Podsjeća na višestruki značaj tog projekta i kaže da omogućava obilazak biciklom turističkih lokaliteta srednje Bosne, što je u skladu s globalnim trendom održivog i aktivnog turizma.

Projekt 'Staza stare pruge' predstavlja temelj za buduće povezivanje sa sličnim biciklističkim rutama prema npr. Bihaću i dalje prema  Zagrebu te prema Sarajevu kao važnoj avio destinaciji i gradu s najvećim brojem turista u BiH, ali i s "hercegovačkim Ćirom" čime bi se stvorila jedinstvena bosansko-hercegovačka biciklistička trasa uzduž nekadašnje željezničke mreže.

Matošević kaže da su trenutačno u funkciji dionice Lašva-Turbe i Donji Vakuf-Jajce. Nažalost, ključna dionica kroz tunel Komar (1.362 m), koja bi spojila Vrbasku i Lašvansku dolinu i predstavljala jednu od glavnih atrakcija staze i vjerojatno najduži tunel na nekoj biciklističkoj stazi u Europi, nije mogla biti osposobljena zbog urušavanja na dva mjesta.

- Sredstva prvobitno planirana za tamponiranje i osvjetljenje tunela (prije nego je stanje na terenu pokazalo veća oštećenja od preliminarnih istraživanja), preraspodijeljena su za nastavak izgradnje drugih dionica i izgradnju atraktivnog pješačko-biciklističkog mosta - kazao je.

U okviru Projekta izrađena je i kompletna projektna dokumentacija za građevinsku sanaciju tunela Komar, a trošak njegove potpune obnove procijenjen je na 100.000 eura. Obnovom tog tunela, ističe Matošević, omogućilo bi se direktno biciklističko povezivanje općina Donji Vakuf i Travnik. Time bi taj projekt dobio novu dimenziju regionalne i turističke povezanosti.

Na pitanje za dosadašnju reakciju turista na taj projekt i njegovom doprinosu razvoju općina kroz koje prolazi, Matošević kaže da se tom stazom trenutačno većinom koriste domaći biciklisti i MTB cikloturisti (koriste brdske bicikle za istraživanje i putovanje, preferirajući prirodu, šumske staze i terene) budući da staza još nije u potpunosti povezana - prvenstveno zbog nefunkcionalnosti tunela Komar.

- Strani cikloturisti, koji uglavnom putuju cestovnim biciklima i preferiraju asfaltirane rute, zaobilaze taj pravac upravo zbog tehničkih prepreka i nedovršenih dionica. Točan broj korisnika staze još nije poznat, no u planu je postavljanje automatskih brojača bicikala kako bi se dobili pouzdani i kvantitativni podaci o prometu biciklista. Ipak, na temelju redovnog održavanja staze te povratnih informacija lokalnog stanovništva, evidentan je kontinuiran rast broja biciklista, iz godine u godinu. To potvrđuje potencijal i atraktivnost tog projekta u razvoju aktivnog turizma - kazao je u razgovoru za Fenu direktor Turističke zajednice SBK Miro Matošević. Realizacijom tog projekta bit će znatno unaprijeđena biciklistička infrastruktura, ali i poboljšan ekonomski učinak i kvaliteta pružanja turističkih usluga.

Pruga od Lašve do Travnika izgrađena je i puštena u promet 26. listopada 1893. godine, a 1. lipnja 1975. godine ukinute su pruge Lašva – Travnik – Donji Vakuf. Uvođenjem pruge normalnog kolosijeka dolazi do ukidanja pruga s uskotračnim kolosijekom.

 

 

artinfo.ba

NATJEČAJI RADAR OSMRTNICE MARKETING POŠALJITE VIJEST
  • Sredstva Europske unije

pruga.jpg.jpeg

Europska unija bespovratnim sredstvima, u okviru "EU4Business", zajedno sa partnerima iz lokalne zajednice sudjelovala je u financiranju Projekta 'Staza stare pruge - Old Rail Trail' koji obuhvata izgradnju biciklističke staze na području pet općina Srednjobosanske županije i doprinos je razvoju turizma.

Radi se o trasi nekadašnje uskotračne željezničke pruge kojom je prometovao legendarni 'Ćiro', a desetljećima je povezivala srednjobosanske gradove i sela od Lašve do Jajca. Izgrađena još u austrougarskom vremenu predstavljala je žilu kucavicu regije, a sad se revitalizira kao biciklistička i rekreativna staza i povezuje prirodne ljepote, kulturnu baštinu i lokalne zajednice. Zadržavanjem originalnog naziva evocira se sjećanje na bogatu industrijsku i prometnu prošlost kraja, čime taj projekt dobiva dodatnu kulturno-identitetsku vrijednost, ujedno se i brendira kao atraktivna ruta za cikloturiste domaćeg i stranog tržišta.

Direktor Turističke zajednice SBŽ Miro Matošević u razgovoru za Fenu precizira da se 'Staza stare pruge - Old Rail Trail' prostire kroz pet općina srednje Bosne - Busovaču, Vitez, Travnik, Donji Vakuf i Jajce.

- Na određenim dijelovima trase izgrađeni su brojni objekti zbog čega su korišteni alternativni pravci, a najatraktivnije su dionice koje su sačuvale autentičnost stare trase, netaknute gradnjom i smještene u spektakularnom prirodnom okruženju – naglasio je.

Matošević tako izdvaja dionicu Lašva - Vitez, koja prati tok rijeke Lašve kroz netaknutu prirodu, a zahvaljujući redovnom održavanju pruža izvrsno biciklističko iskustvo za rekreativce i profesionalce. Dionica Donji Vakuf-Jajce, smještena uz obalu rijeke Vrbas, prirodnom ljepotom oduzima dah te predstavlja pravi dragulj aktivnog turizma. Za dionicu Bila-Travnik-Turbe Matošević kaže da nudi jedinstven spoj uređene biciklističke infrastrukture i mogućnost doživljaja kulturno-povijesne jezgre Travnika – značajnog turističkog grada u Bosni i Hercegovini bogatog gastronomskom, kulturnom i prirodnom ponudom.

- I ostale dionice prolaze kroz lijepo uređena sela i naselja. Time se biciklista može, i iz druge perspektive, informirati o životu i radu stanovništva - kazao je.

Fazu I toga projekta realizirala je Turistička zajednica SBŽ-a i Regionalna razvojna agencija-REZ Zenica na temelju sporazuma potpisanog s načelnicima pet općina - partnera, na kojima se nalazi nekadašnja trasa uskotračne pruge. Za realizaciju projekta osigurane su sve potrebne suglasnosti i dozvole.

- U Fazi I izrađen je Glavni projekt građevinskih radova i elaborata, realizirane brojne građevinske aktivnosti nužne za uspostavu biciklističke staze (sanacija četiri željeznička mosta, uklanjanje raslinja i ugradnja tampona na dionicama, ugradnja propusta i sl.), opremanje biciklističke staze (odmorišta, pametne ciklo klupe, opremanje staze wi-fi hotspotom, izrada i postavljanje biciklistička signalizacije, web stranica, certificirano 17 biciklističkih vodiča, Storytelling book) te ishodovane dozvole nadležnih općinskih službi – kazao je Matošević.

On kaže da je prva faza Projekta realizirana iz sredstava EU, u okviru programa EU4BUSINESS, sa 190.000 eura. Dio projekta koji se odnosi na građevinske radove realiziran je iz novca općina Busovača, Travnik, Vitez, Jajce, Donji Vakuf te Turističke zajednice SBŽ-a koji su partneri u projektu - u iznosu od 70.000 eura.

- Nakon I Faze Turistička zajednica Županije je uložila dodatnih 50.000 KM, ostvarenih po grantu Vlade SBK/KSB. Novac općina i Vlade SBŽ iskorišten je za građevinske radove, koji su interes tog projekta. Dodatno je investirano oko 25.000 KM iz programa EU u izgradnju biciklističko-pješačkog mosta u mjestu Dolac n/Lašvi – naglašava. Precizira da je 2024. godine Turistička zajednica SBK/KSB izgradila dodatnih 3 km staza na području općina Vitez i Travnik, a za ovu godinu planirali su izgradnju dodatnih 1,1 km.

Projekt uspostave biciklističke staze nekadašnjom trasom stare uskotračne pruge od Lašve (Busovača) do Jajca, dužine 96 km, još je u fazi uređenja i izgradnje dionica koje u prvoj fazi nisu urađene. S obzirom na zahtjevnost terena (zarasla trasa, devastirani objekti, porušeni mostovi, zatrpani kanali te izgrađeni objekti na trasi) jasno je, kaže Matošević, da dostupna sredstva nisu mogla pokriti sve građevinske radove. Prema izrađenoj projektnoj dokumentaciji, ukupna vrijednost potrebnih građevinskih radova procijenjena je na 900.000 KM.

- Unatoč ograničenom proračunu, realizirano je mnogo. Na velikom dijelu trase uklonjeno je visoko i nisko raslinje te ugrađen tampon sloj. Za te potrebe, u smislu građevinskih radova, sanirana su tri željeznička mosta, izgrađen most, postavljena biciklistička signalizacija, pet odmorišta s pametnim bike klupama, saniran tunel, propusti za vodu i drugi građevinski poslovi – ističe.

Podsjeća na višestruki značaj tog projekta i kaže da omogućava obilazak biciklom turističkih lokaliteta srednje Bosne, što je u skladu s globalnim trendom održivog i aktivnog turizma.

Projekt 'Staza stare pruge' predstavlja temelj za buduće povezivanje sa sličnim biciklističkim rutama prema npr. Bihaću i dalje prema  Zagrebu te prema Sarajevu kao važnoj avio destinaciji i gradu s najvećim brojem turista u BiH, ali i s "hercegovačkim Ćirom" čime bi se stvorila jedinstvena bosansko-hercegovačka biciklistička trasa uzduž nekadašnje željezničke mreže.

Matošević kaže da su trenutačno u funkciji dionice Lašva-Turbe i Donji Vakuf-Jajce. Nažalost, ključna dionica kroz tunel Komar (1.362 m), koja bi spojila Vrbasku i Lašvansku dolinu i predstavljala jednu od glavnih atrakcija staze i vjerojatno najduži tunel na nekoj biciklističkoj stazi u Europi, nije mogla biti osposobljena zbog urušavanja na dva mjesta.

- Sredstva prvobitno planirana za tamponiranje i osvjetljenje tunela (prije nego je stanje na terenu pokazalo veća oštećenja od preliminarnih istraživanja), preraspodijeljena su za nastavak izgradnje drugih dionica i izgradnju atraktivnog pješačko-biciklističkog mosta - kazao je.

U okviru Projekta izrađena je i kompletna projektna dokumentacija za građevinsku sanaciju tunela Komar, a trošak njegove potpune obnove procijenjen je na 100.000 eura. Obnovom tog tunela, ističe Matošević, omogućilo bi se direktno biciklističko povezivanje općina Donji Vakuf i Travnik. Time bi taj projekt dobio novu dimenziju regionalne i turističke povezanosti.

Na pitanje za dosadašnju reakciju turista na taj projekt i njegovom doprinosu razvoju općina kroz koje prolazi, Matošević kaže da se tom stazom trenutačno većinom koriste domaći biciklisti i MTB cikloturisti (koriste brdske bicikle za istraživanje i putovanje, preferirajući prirodu, šumske staze i terene) budući da staza još nije u potpunosti povezana - prvenstveno zbog nefunkcionalnosti tunela Komar.

- Strani cikloturisti, koji uglavnom putuju cestovnim biciklima i preferiraju asfaltirane rute, zaobilaze taj pravac upravo zbog tehničkih prepreka i nedovršenih dionica. Točan broj korisnika staze još nije poznat, no u planu je postavljanje automatskih brojača bicikala kako bi se dobili pouzdani i kvantitativni podaci o prometu biciklista. Ipak, na temelju redovnog održavanja staze te povratnih informacija lokalnog stanovništva, evidentan je kontinuiran rast broja biciklista, iz godine u godinu. To potvrđuje potencijal i atraktivnost tog projekta u razvoju aktivnog turizma - kazao je u razgovoru za Fenu direktor Turističke zajednice SBK Miro Matošević. Realizacijom tog projekta bit će znatno unaprijeđena biciklistička infrastruktura, ali i poboljšan ekonomski učinak i kvaliteta pružanja turističkih usluga.

Pruga od Lašve do Travnika izgrađena je i puštena u promet 26. listopada 1893. godine, a 1. lipnja 1975. godine ukinute su pruge Lašva – Travnik – Donji Vakuf. Uvođenjem pruge normalnog kolosijeka dolazi do ukidanja pruga s uskotračnim kolosijekom.

 

 

artinfo.ba

REDAKCIJA PORTALA

artinfo.portal@gmail.com

Marketing

marketing@artinfo.ba

Copyright 2007-2023 ART Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.

Uvjeti korištenja Pravila privatnosti Kolačići Impressum

Pravila o kolačićima

Ova stranica koristi samo nužne kolačiće kako bi Vam omogućili bolje i ugodnije surfanje. Korištenjem web stranice slažete se sa uvjetima korištenja kolačića.

Saznajte više