U danas se obilježava Svjetski dan učitelja, kojega je UNESCO proglasio 1994. godine u spomen na isti datum 1966. godine kada je potpisana Preporuka o statusu učitelja.
Cilj je Svjetskog dana učitelja mobilizirati podršku za nastavnike kako bi se osiguralo da će učitelji i dalje ispunjavati potrebe budućih generacija te podići obrazovanje na razinu društvene važnosti i izvući učitelje iz poluanonimnosti i dati im društvenu važnost koju zaslužuju.
Povodom Svjetskog dana učitelja razgovarali smo s učiteljicama Ana Marijom Perić i Amarelom Marjanović, te učiteljem Brunom Klarićem.
Od prvog slova do prvog stava
Ana Marija je mlada učiteljica koja kao učiteljica u OŠ Lepenica radi šest godina, te je već izvela jednu generaciju učenika.
“Imala sam tu sreću da odmah po zapošljavanju počnem raditi sa prvašićima te prođem i primijenim sve ono za što sam se ranije spremala”, ispričala nam je Ana Marija.
Uz roditelje učitelji i učiteljice najviše utječu na izgradnju karaktera učenika kroz svakodnevni rad, ali još više svojim primjerom. Iako je priparna uloga ulijevati znanje, mališani od učitelja/ica upijaju i ponašanje, uče se suradnji s drugima i još mali milion stvari koje su prikačena na proces obrazovanja kao nuspojave, a koje utječu na izgradnju djetetova karaktera.
“Znanje jest jako bitno, ali ne smijemo zanemariti odgojnu komponentu škole koju upravo mi učitelji/ce prenosi na djecu. Kroz svoj rad nastojim ove dvije komponente izjednačiti”, rekla nam je Ana Marija
Podsjećamo, prije dvije godine, upravo ta prva Ana Marijina generacija učenika, poučeni od učiteljice sami su došli na ideju svome prijatelju u razredu prikupiti novac za novi bicikl.
“Odličan učenik nije samo onaj tko ima odlične ocjene, nego onaj tko je odličan čovjek”, ističe Ana Marija, te dodaje da ocjene nisu mjerilo znanja, a davanjem važnosti nekom od predmeta zanemaruju se djetetovi talenti i afiniteti, u koje treba ulagati i što više, poticati učenika da ih on sam prepozna.
Kako sama ističe, stanje u državi i obrazovnom sustavu nisu opravdanje za učitelje/ce pri poslu.
„Mislim da je presudno da nastavno osoblje zna što želi, a uz pomoć kolega se može ići naprijed. Nije lako, posebno u ovako uređenim državama, ali naprijed se mora koliko god da je teško“, kaže te dodaje da je upravo ovim riječima hrabrila svoje učenike.
Ana Marija je s nama podijelila i svoje iskustvo volontiranja u Ruandi 2007. godine.
"Često obrazovanje uzimamo zdravo za gotovo i školovanje vidimo kao neko opterećenje, umjesto da ga shvatimo kao privilegiju, što ono zapravo i jeste", kaže ova mlada učiteljica.
Volontiranje u Ruandi
Stereotipi
Biti učitelj ili učiteljica je jedno od zanimanja koje podliježe stereotipnoj podijela na muško odnosno žensko. Iako su u ne tako davnoj prošlosti zastupljeniji bili muškarci u ulozi odgajatelja, danas se ta statistika znatno promijenila. Ipak muškarci u odgojno-obrazovnoj sustavu nisu totalno isključeni.
Bruno Klarić, učitelj OŠ Brestovsko prisjeća se dana s početka studiranja razredne nastave.
„Odmah pri ulasku u amfiteatar na jednom od prvih predavanja primijetio sam sam znatno manji broj kolega u odnosu na kolegice. Od ukupno stotinjak osoba, samo nas je pet bilo kolega, koji smo svi hvala Bogu uspješno slijedili svoj odabir zvanja“, rekao nam je Klarić, koji ističe da se u kolektivu bez obzira na današnje etiketiranje osjeća ugodno.
Preduvjet za dobro prosvjetnog radnika jest voljeti djecu, a osim toga mnogi prosvjetni radnici vole istaknuti da nikad neće ostariti jer se druže s djecom.
Poziv koji je izazov
Polazak u školu je prvo od velikih poglavlja u životu svakoga djeteta, a odgovornost dajemo učiteljima.
„Učiteljski poziv je izazov, jer su učitelji prva karika nakon roditelja u svestranom oblikovanju djeteta. Ujedno je to i težak poziv, jer pred sobom imate mala bića koja treba učiti hodati životnim stepenicama. Učitelj je lovac na dječje misli i osjećaje, stoga mora pronaći najbolji mamac”, rekla nam je Amarela Marjanović, učiteljica OŠ Kiseljak, te ističe da bi za dobrobit djeteta, roditelji i učitelji trebali surađivati.
“Zajedništvo roditelja i učitelja vodi ka uspješnom djetetu – učeniku. To nije samo ono dijete koje ima petice, nego i svako dijete iz kojeg ulovimo njegov maksimum. Svim učiteljima želim sretan Dan učitelja uz želju da pronađu pravi mamac, kojim će uloviti dječje povjerenje, najbolje misli i naravno ispravna djela koja svijet čine ljepšim mjestom. ”, poručuje učiteljica Amarela.
T.Š.