Nastavni planovi i programi ni približno ne prate promjene u ICT sektoru
Srednja škola "Kreševo" jedan je od rijetkih primjera odgojno-obrazovne ustanove čiji su planovi i programi prilagođeni potrebama tržišta rada. Kroz povijest poznata kao rudarsko, a potom i mjesto vrsnih obrtnika i kovača koji su znali čak i jaje potkovati, Kreševo je danas općina s izrazito razvijenim gospodarstvom, i to uglavnom proizvodnjom. Činjenicu da se nalaze među općinama s najmanje nezaposlenih u BiH, radišni Kreševljaci uglavnom pripisuju svome poduzetničkom duhu. A on se razvija još u školskim klupama. Svjesni su toga i u Srednjoj školi "Kreševo" u kojoj od osnutka, 1946. godine, nastoje pratiti potrebe tržišta rada. Uz tradicionalne obrte kao što su kovači, tokari, bravari te zanimanja koja su na tržištu rada sve traženija, poput građevinskih tehničara, automehaničara, vodoinstalatera, plinoinstalatera, kuhara, mesara, limara te još mnoštva drugih zanimanja, od školske 1996./1997.god. uveli su i zanimanje tehničar za računalstvo. I ovaj put vodili su se isključivo potrebama tržišta rada kojem nude tehničare za računalstvo i tehničare za telekomunikacije. U školskoj 2018./2019. godini upisali su 164 učenika, od kojih se njih 50 školuje za tehničara računalstvo.
Po riječima Marije Vidović, ravnateljice škole, po završetku školovanja bit će osposobljeni za poslove implementacije i održavanja informacijskih sustava, kreiranja i održavanja mreža, servis i održavanje računala, upravljanje i nadzor procesima te CNC upravljanje. Uz bolju opremljenost škole, najveći problem u radu predstavljaju im zastarjeli nastavni planovi i programi.
"Osim potrebe izgradnje suvremenih laboratorija u školama koje bi bile adekvatno materijalno-tehnički opremljene, najveći problem su nastavni planovi i programi. Naime, nastava se izvodi prema nastavnim planovima i programima iz 1994.god. koji su zastarjeli i definitivno ne prate razvoj tehnologije koja se svakodnevno razvija. S druge pak strane, svaka promjena u oblasti obrazovanja traži dugi niz godina kako bi bila najprije testirana pa implementirana, a to negativno utječe na znanja koja učenici usvajaju u školama iz područja informatičke kulture. Ta znanja su nakon završene škole uglavnom neprimjenjiva. Zbog toga je potrebno tragati za novim modelom koji će u nastavne planove i programe implementirati nova znanja i vještine kako bi učenici po završetku srednje škole bili bolje pripremljeni za sve zahtjevnije tržište rada", kaže nam ravnateljica Vidović.
Dodaje je i kako je za razvoj NPP-ove potrebno i trenirati nastavno osoblje koje bi trebalo biti okosnica promjene postojećeg pristupa u izučavanju informatičke kulture.
"Stručno tijelo, kojeg bi činilo nastavno osoblje, trebalo bi oslonac pronaći u industriji, točnije u tvrtkama koje djeluju u području informacijskih tehnologija u Srednjobosanskoj županiji, kako bi stekli uvid u potrebe tržišta rada. Na taj način bi imali priliku vidjeti i kojim se tehnologijama, alatima i trendovima koriste bh. poduzeća, kako bi mogli ta znanja prenijeti učenicima", ističe ravnateljica Srednje škole "Kreševo".
Uz suradnju profesora i nastavnika s privatnim sektorom, adresa za uspješan završetak procesa školovanja kadra za potrebe tržišta rada je Ministarstvo obrazovanja Srednjobosanske županije. Kako doznajemo, na vrata Ministarstva zajedno će pokucati nekoliko odgojno- obrazovnih ustanova koje imaju isti problem, zastarjele planove i programe. Kad su u pitanju škole u kojima se nastava izvodi prema hrvatskom planu i programu u SBŽ, pored Kreševa, zanimanje tehničar za računalstvo ima i Srednja škola "Novi Travnik", dok se u Srednjoj školi "Uskoplje" izučavaju slična zanimanja iz područja elektrotehnike.
Zastarjeli nastavni planovi i programi po kojima se nastava izvodi zajednički su im problem te će ga, kažu nam u Srednjoj školi "Kreševo", pokušati zajednički i riješiti.
"Ukoliko bi se uspio realizirati jedan ovakav sveobuhvatan i zahtjevan projekt, naravno da bi naša škola , kao i škole poput naše, u kojima se izučava zanimanje tehničar za računalstvo, mogla postati adresa na koju bi se poduzetnici najprije obratili kad imaju potrebu za kadrovima iz IT sektora", zaključuje Marija Vidović, ravnateljica Srednje škole "Kreševo", odgojno-obrazovne ustanove koja od osnutka nastoji školovati kadar koji je potreban gospodarstvu, najvećim dijelom realnom sektoru i stvaranju nove vrijednosti.
artinfo.ba | Ana Popović