Za vrijeme prosvjeda vozača kamiona izneseni su brojni problemi, među njima i duga čekanja na granicama. Posušje i općenito Županija Zapadnohercegovačka, uz gospodarsku aktivnost u porastu, očekuju završetak radova na graničnom prijelazu Osoje koji bi konačno trebao donijeti rasterećenje i brži tranzit.
S bh. strane i dalje se pruža tužan pogled na izgled graničnog prijelaza. Posušje, koje ima snažnu izvozno-uvoznu bilancu, s nestrpljenjem očekuje još jedan punkt koji bi mogao služiti za robni tranzit. Iako je izgradnja trenutačno u zastoju, resorni ministar naglašava značaj ovakvih projekata, podsjećajući da je Županija zapadnohercegovačka jedina u Federaciji BiH koja ostvaruje više od 30 posto proračuna izravno od gospodarske aktivnosti.
Ministar gospodarstva ŽZH Zvonimir Širić rekao je za RTV HB da se nakon mnogo godina konačno gradi novi i moderni granični prijelaz Osoje. „Moramo biti svjesni da je naš granični prijelaz treće kategorije i nama je obveza i cilj da taj granični prijelaz izgradimo što prije, kako bi naše gospodarstvo moglo biti u potpunosti zadovoljno“, poručio je.
Dodatne izazove donose i nova pravila Europske unije za prelazak državljana trećih zemalja, koja se postupno uvode od 12. listopada ove godine i zahtijevaju veći broj traka zbog potencijalnih gužvi. Glasnogovornica Uprave za neizravno oporezivanje BiH Darjana Maglov naglasila je da je rok za završetak radova kraj 2025. godine. „Nakon toga, uprava će pristupiti proceduri u vezi s ishođenjem upotrebne dozvole i stavljanjem prijelaza u funkciju. Predviđene su tri ulazne i tri izlazne trake, prostori za carinsku službu i graničnu policiju, kontrolne kabine i posebna zona“, pojasnila je.
Za projekt Osoje odobreno je gotovo šest milijuna eura. Govoreći o važnosti međunarodne suradnje, Širić je dodao da granični prijelazi ne mogu dobiti odgovarajuću kategorizaciju bez suradnje BiH i Republike Hrvatske, te da je upravo ta suradnja ključna za zadovoljavanje potreba gospodarstva.
U razgovoru s prijevoznicima, ne samo iz Posušja, potvrđuje se koliko bi im značila viša kategorizacija graničnih prijelaza. Ipak, optimistične najave s početka godine nailaze na određene prepreke. Maglov je objasnila da do pomjeranja rokova dolazi zbog dugih procesa rješavanja imovinsko-pravnih odnosa, ali i složenih procedura javnih nabava oko odabira projektanata, nadzora i izvođača radova.
Aktualni prostorni plan Županije Zapadnohercegovačke traje do 2032. godine, no zbog ubrzanog gospodarskog rasta nužne su njegove dopune i izmjene. O tome se već vodi dijalog s posuškom udrugom gospodarstvenika. „Za gospodarstvenike je bitno da se mogu raditi regulacijski planovi i planovi parcelacija, jer bi na taj način kroz svoje poslovanje mogli još bolje obavljati svoj dio posla. Njima je važno da usluga bude kvalitetna i pravovremena“, istaknuo je Širić.
U planu rada za 2025. godinu Uprava za neizravno oporezivanje predvidjela je izgradnju novih graničnih prijelaza Uvac, Strmica i Popovi (Pavlovića most), adaptaciju objekata u Višegradu i Novom Gradu te rekonstrukciju graničnog prijelaza Rača. No, kako je naglašeno, realizacija ovih projekata ovisi i o usvajanju državnog proračuna.