× Početna Vijesti Sport Kultura Crna kronika Politika Zanimljivosti
  • Video

Kresic.png.jpeg

Washingtonski i Daytonski mirovni sporazumi su definirale današnje dvoentitetsko uređenje BiH u kojoj žive tri konstitutivna naroda. Pri čemu je Federacija BiH prvotno zamišljena kao zajednički bošnjačko-hrvatski entitet, a Republika Srpska kao većinski srpski entitet, a ustavni mehanizmi jamčili su Hrvatima i paritet u federalnoj vlasti ali i zaštitu nacionalnih interesa. Međutim, intervencijama Roberta Barryja i Wolfganaga Pertrischa omogućena je prevlast Bošnjaka u federalnom Domu naroda, ali i u federalnoj vladi koja je ključni dio moći kroz izvršnu vlast, pa je samim time i smanjen utjecaj Hrvata u Federaciji.

"Bošnjaci imaju apsolutnu većinu obzirom kako imaju i premijera. Tako da na razini same Vlade kao izvršnog tijela u domeni funkcioniranja izvršne vlasti, oni uvijek mogu preglasati Hrvate. Pogotovo jer su i predstavnici Srba praktično osobe bez srpskog nacionalnog legitmiteta, to su praktično aktivisti i članovi i dužnosnici stranaka za koje u suštini glasuju Bošnjaci", kazao je Milan Sitarski.

"Najprije bila je zamisao prije svega, nažalost, administracije Sjedinjenih Američkih država da pogoduju bošnjačkoj strani zbog geopolitičkih razloga. Zbog odnosa s muslimanskim zemljama širom svijeta, zbog utjecaja koje daleko važnije i značajnije zemlje poput Turske, Saudijske Arabije i drugih imaju prema službenom Washingtonu. Sve te odluke su bez ikakve logike kršenjem i Washintonskog i Daytonskog mirovnog sporazuma nametnute", objašnjava novinar Zoran Krešić.

Štetu koju su nanijeli Barry i Petrisch djelomično je ublažio Christian Schmidt svojim odlukama u izbornoj noći 2022, pa se slučajevi "Alijanse" i "Platforme", odnosno vlada bez hrvatskog izbornog legitimiteta teže mogu ponoviti. Međutim, Bošnjaci i dalje mogu birati dio izaslanika u Klubu u Hrvata u federalnom Domu naroda te praktično cijeli Bošnjački, Srpski te klub Ostalih. A Hrvati ako bi nešto pokušali osporiti kroz zakonodavnu vlast, odmah bi bili optuženi za blokade, smatra analitičar Milan Sitarski.

"Nije poanta u tome da se tjera netko u blokade kako bi imao svoja elementarna prava da bude ravnopravan i konstitutivan narod kao i ovaj brojniji, nego je poanta u tome da se razvije jedna politička kultura da nitko nikoga i nikada ne pokušava preglasati, zbog čega ne bi bilo nikakve potrebe za posezanjem za blokadama. Vidjeli smo u nedavnim događajima, doduše na državnoj razini. A vidjeli smo u nedavnim događajima, doduše na državnoj razini, da nijedna strana u ovom našem državnom tronošcu nije imuna na mogućnosti blokade", dodao je Sitarski.

Ovakvim djelovanjima Međunarodna zajednica je imala jasnu namjeru napraviti od Hrvata, prvo političku pa onda i nacionalnu manjinu, čime je jačala ideju o stvaranju bošnjačke nacionalne države, smatra novinar Zoran Krešić.

"Meni nije sporno, i apsolutno mi je legitimna ideja stvaranja nacionalne države, ali ako govorimo o ideji stvaranja nacionalne države Bošnjaka u kojoj vrijedi taj koncept dominacije jednog naroda, treba imati na umu nešto što se dogodilo ovdje prije 35 godina. Jedina moguća svijetla budućnost BiH je dogovor tri naroda, pa čak iako to možda izgleda najutopističkije rješenje, novi društveni ugovor između predstavnika tri konstitutivna naroda, tri dominantna čimbenika BiH i to je zapravo rješenje koje je izlaz iz svih kriza", kazao je.

Brojne međunarodne intervencije proteklih godina u BiH stvorile su kod bošnjačkih političkih stranaka skoro pa ovisnost o međunarodnom intervencionizmu te ih udaljile od dijaloga i dogovora s hrvatskim i srpskim predstavnicima. A dok danas svjedočimo vjerojatno i najozbiljnijoj političkoj krizi nakon rata, administracija onih koji su bili pokrovitelji Daytona, a kasnije politički tukli one koje su smatrali neposlušnima, trenutno pokazuje veliku nezainteresiranost. Možda je to i odlična prilika za sve strane u BiH za dogovoriti što i kako i dalje.

Više u prilogu:

 

 

NATJEČAJI RADAR OSMRTNICE MARKETING POŠALJITE VIJEST
  • Video

Kresic.png.jpeg

Washingtonski i Daytonski mirovni sporazumi su definirale današnje dvoentitetsko uređenje BiH u kojoj žive tri konstitutivna naroda. Pri čemu je Federacija BiH prvotno zamišljena kao zajednički bošnjačko-hrvatski entitet, a Republika Srpska kao većinski srpski entitet, a ustavni mehanizmi jamčili su Hrvatima i paritet u federalnoj vlasti ali i zaštitu nacionalnih interesa. Međutim, intervencijama Roberta Barryja i Wolfganaga Pertrischa omogućena je prevlast Bošnjaka u federalnom Domu naroda, ali i u federalnoj vladi koja je ključni dio moći kroz izvršnu vlast, pa je samim time i smanjen utjecaj Hrvata u Federaciji.

"Bošnjaci imaju apsolutnu većinu obzirom kako imaju i premijera. Tako da na razini same Vlade kao izvršnog tijela u domeni funkcioniranja izvršne vlasti, oni uvijek mogu preglasati Hrvate. Pogotovo jer su i predstavnici Srba praktično osobe bez srpskog nacionalnog legitmiteta, to su praktično aktivisti i članovi i dužnosnici stranaka za koje u suštini glasuju Bošnjaci", kazao je Milan Sitarski.

"Najprije bila je zamisao prije svega, nažalost, administracije Sjedinjenih Američkih država da pogoduju bošnjačkoj strani zbog geopolitičkih razloga. Zbog odnosa s muslimanskim zemljama širom svijeta, zbog utjecaja koje daleko važnije i značajnije zemlje poput Turske, Saudijske Arabije i drugih imaju prema službenom Washingtonu. Sve te odluke su bez ikakve logike kršenjem i Washintonskog i Daytonskog mirovnog sporazuma nametnute", objašnjava novinar Zoran Krešić.

Štetu koju su nanijeli Barry i Petrisch djelomično je ublažio Christian Schmidt svojim odlukama u izbornoj noći 2022, pa se slučajevi "Alijanse" i "Platforme", odnosno vlada bez hrvatskog izbornog legitimiteta teže mogu ponoviti. Međutim, Bošnjaci i dalje mogu birati dio izaslanika u Klubu u Hrvata u federalnom Domu naroda te praktično cijeli Bošnjački, Srpski te klub Ostalih. A Hrvati ako bi nešto pokušali osporiti kroz zakonodavnu vlast, odmah bi bili optuženi za blokade, smatra analitičar Milan Sitarski.

"Nije poanta u tome da se tjera netko u blokade kako bi imao svoja elementarna prava da bude ravnopravan i konstitutivan narod kao i ovaj brojniji, nego je poanta u tome da se razvije jedna politička kultura da nitko nikoga i nikada ne pokušava preglasati, zbog čega ne bi bilo nikakve potrebe za posezanjem za blokadama. Vidjeli smo u nedavnim događajima, doduše na državnoj razini. A vidjeli smo u nedavnim događajima, doduše na državnoj razini, da nijedna strana u ovom našem državnom tronošcu nije imuna na mogućnosti blokade", dodao je Sitarski.

Ovakvim djelovanjima Međunarodna zajednica je imala jasnu namjeru napraviti od Hrvata, prvo političku pa onda i nacionalnu manjinu, čime je jačala ideju o stvaranju bošnjačke nacionalne države, smatra novinar Zoran Krešić.

"Meni nije sporno, i apsolutno mi je legitimna ideja stvaranja nacionalne države, ali ako govorimo o ideji stvaranja nacionalne države Bošnjaka u kojoj vrijedi taj koncept dominacije jednog naroda, treba imati na umu nešto što se dogodilo ovdje prije 35 godina. Jedina moguća svijetla budućnost BiH je dogovor tri naroda, pa čak iako to možda izgleda najutopističkije rješenje, novi društveni ugovor između predstavnika tri konstitutivna naroda, tri dominantna čimbenika BiH i to je zapravo rješenje koje je izlaz iz svih kriza", kazao je.

Brojne međunarodne intervencije proteklih godina u BiH stvorile su kod bošnjačkih političkih stranaka skoro pa ovisnost o međunarodnom intervencionizmu te ih udaljile od dijaloga i dogovora s hrvatskim i srpskim predstavnicima. A dok danas svjedočimo vjerojatno i najozbiljnijoj političkoj krizi nakon rata, administracija onih koji su bili pokrovitelji Daytona, a kasnije politički tukli one koje su smatrali neposlušnima, trenutno pokazuje veliku nezainteresiranost. Možda je to i odlična prilika za sve strane u BiH za dogovoriti što i kako i dalje.

Više u prilogu:

 

 

REDAKCIJA PORTALA

artinfo.portal@gmail.com

Marketing

marketing@artinfo.ba

Copyright 2007-2023 ART Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.

Uvjeti korištenja Pravila privatnosti Kolačići Impressum

Pravila o kolačićima

Ova stranica koristi samo nužne kolačiće kako bi Vam omogućili bolje i ugodnije surfanje. Korištenjem web stranice slažete se sa uvjetima korištenja kolačića.

Saznajte više