Kada nemate kontraargumente onda se poslužite lažima, pa onima koji predstavljaju više od 90 posto hrvatskog biračkog tijela, strankama Hrvatskog narodnog sabora, imputirate kako je njihov prijedlog izmjena Izbornog zakona usmjeren protiv Hrvata. A onda, “lijući krokodilske suze”, sugerirate kako je to razlog zbog kojeg je takav Izborni zakon političkom Sarajevu neprihvatljiv.
Piše: Milan Šutalo / Hrvatski Medijski Servis
-Samo oni Hrvati koji su glasačka mašinerija HDZ BiH su važni, i jedini su legitimni. Samo njihov glas je vrijedan za Čovića. Hrvati iz Sarajeva, Goražda, Tuzle, Zenice, a ima tu i Posavine…, nisu pravi Hrvati po njegovim uzusima. U obzir dolaze samo oni “čistih krvnih zrnaca”, sa zapadne obale Mostara, iz Širokog, Čapljine, Ljubuškog, Stoca, Neuma, Viteza, Busovače…, u prijevodu iz UZP-ovske tvorevine Herceg-Bosne, piše tako SDA-ov bilten Faktor u reakciji na komentar Hrvatskog Medijskog Servisa kako bi se BiH mogla raspasti na isti način kako se raspala Jugoslavija, ukoliko SDA i druge bošnjačke stranke odluče umjesto izmjena Izbornog zakona, nakon izbora 2022., provesti Izetbegovićev plan “ukidanja okova” kako bi se osigurala “vladavina većine” u BiH.
-Ono što žulja Čovića, piše dalje SDA-ov bilten, jest što želi nametnuti takve izmjene Izbornog zakona BiH koji bi bio klasični izborni inženjering, gdje bi HDZ bio jedina stranka koja može imati člana Predsjedništva BiH i sve federalne delegate, a samim tim i sve delegate u Domu naroda Parlamenta BiH.
Faktorov opis HDZ-ovog i HNS-ovog prijedloga Izmjena Izbornog zakona zapravo je proizvoljno lupetanje, protkano uvredama, kojemu je cilj kompromitirati zahtjeve Hrvata, predstavljajući ih kao “želje Dragana Čovića i HDZ-a”. Zato, neupućene, valja podsjetiti da je riječ o dokumentu koji nije temeljen ni na čijim željama, već na presudi Ustavnog suda BiH u predmetu Ljubić. A ta presuda nalaže da izaslanici u Domu naroda Parlamenta FBiH trebaju biti izabrani od onih čije interese trebaju zastupati, te da sva tri naroda trebaju biti proporcionalno predstavljena. HNS-ovi modeli izmjena Izbornog zakona, (koji su do sada bili u opticaju) pri tom, koriste iste kriterije za izbor predstavnika sva tri naroda u Federalni dom naroda.
Prvi model HDZ-ovog i HNS-ovog prijedloga izmjena Izbornog zakona predviđa da se iz svake županija bira broj izaslanika svakog konstitutivnog naroda koji bi bio srazmjeran sudjelovanju tog naroda u ukupnom broju Bošnjaka, Hrvata, Srba i ostalih u FBiH prema popisu stanovništva iz 2013.
Prvi model izbora izaslanika u Dom naroda Parlamenta FBiH
Prema ovom modelu izaslanici iz reda svakog konstitutivnog naroda i ostalih po županijama / kantonima brali bi se na sljedeći način:
a) 17 izaslanika iz reda bošnjačkog naroda se bira iz zakonodavnih tijela županija na način da Tuzlanska županija bira pet (5) izaslanika, Sarajevska četiri (4) izaslanika, Zeničko-dobojska tri (3) izaslanika, Unsko-sanska tri (3) izaslanika, Hercegovačko-neretvanska jednog (1) izaslanika i Srednjobosanska jednog (1) izaslanika iz reda bošnjačkog naroda.
b) 17 izaslanika iz reda hrvatskog naroda se bira iz zakonodavnih tijela županija na način da Hercegovačko-neretvanska županija bira pet (5) izaslanika, Srednjobosanska četiri (4) izaslanika, Zapadnohercegovačka tri (3) izaslanika, Herceg-bosanska dva (2) izaslanika, Zeničko-dobojska jednog (1) izaslanika, Posavska jednog (1) izaslanika i Tuzlanska jednog (1) izaslanika iz reda hrvatskog naroda.
c) 17 izaslanika iz reda srpskog naroda se bira iz zakonodavnih tijela županija na način da Sarajevska županija bira četiri (4) izaslanika, Herceg-bosanska tri (3) izaslanika, Unsko-sanska tri (3) izaslanika, Tuzlanska dva (2) izaslanika, Hercegovačko-neretvanska dva (2) izaslanika, Zeničko-dobojska dva (2) izaslanika i Srednjobosanska jednog (1) izaslanika iz reda srpskog naroda.
d) 7 izaslanika iz reda ostalih se bira iz zakonodavnih tijela županija na način da Sarajevska županija bira tri (3) izaslanika, Tuzlanska dva (2) izaslanika, Zeničko-dobojska jednog (1) izaslanika i Unsko-sanska jednog (1) izaslanika iz reda ostalih.
Drugi tzv. „Dionički model“ popunjavanja Doma naroda FBiH
Drugi model HDZ BiH i HNS BiH za izbor izaslanika u federalni dom naroda predlagači su nazvali „Dionički model“. On je rješenje bazirano na točnom izračunu „koeficijenta elektorskog glasa“ koji matematički precizno svakom konstitutivnom narodu (i ostalim) u svakoj županiji dodjeljuje točno onoliko glasova („dionica“) koliki je udio stanovnika tog konstitutivnog naroda (i ostalih) u nekoj županiji prema ukupnom broju stanovnika tog naroda u Federaciji BiH.
Potom, nadležno tijelo za provedbu izbora u Bosni i Hercegovini, (SIP BiH) vrši dodjelu mandata za Dom naroda na sljedeći način: postotak sudjelovanja svakog političkog subjekta u klubu konstitutivnih naroda, odnosno ostalih određuje se na način da se broj stanovnika konstitutivnog naroda, odnosno ostalih u kantonu podjeli s brojem stanovnika odnosnog naroda, odnosno ostalih u Federaciji Bosne i Hercegovine, nakon čega se tako dobiven broj dijeli s brojem izabranih zastupnika u zakonodavnom tijelu kantona iz reda svakog konstitutivnog naroda, odnosno ostalih.
Iz ova dva prijedloga jasno je kako oni ne stavljaju u povlašten položaj niti Hrvate u Hercegovini u odnosu na Hrvate u Bosni, niti bosanske u odnosu na hercegovačke Bošnjačke, niti jamče bilo kojoj stranci, pa ni HDZ-u i Draganu Čoviću, kako se to podvaljuje u Sarajevu, da će samo njihovi izaslanici biti izabrani u Dom naroda. Niti se u ovom prijedlogu spominju “čista krvna zrnca”, niti UZP-tvorevina, kako to tvrdi Faktor kada mu se činjenice i istina ne sviđaju. Netko će, koristeći Faktorov mrzilački rječnik, primijetiti da se u ovim prijedlozima ne spominje, recimo, ni “prostor džihada”, kako je jedan od bošnjačkih vojnih zapovjednika nazvao prostor pod kontrolom tzv. Armije RBiH. Ništa, dakle, od toga.
No, da se vratimo istini i činjenicama, koje se Faktoru i onima čiju neodrživu, antiustavnu i, po BiH, destruktivnu politiku brane očito ne sviđaju, pa ih prešućuju ili izvrću. A činjenica je, uz ostalo, da je sam Ustavni sud BiH, nakon ulaganja veta bošnjačkog kluba u Domu naroda Parlamenta BiH, ustvrdio da je prijedlog HNS-ovih modela izmjena Izbornog zakona u skladu s presudom Ustavnog suda u predmetu Ljubić i da nije štetan za vitalni nacionalni interes bošnjačkog naroda.
Istina je, pak, da HNS-ov prijedlog onemogućava da jedan narod bira predstavnike drugom narodu, kako u Federalni dom naroda tako i u Predsjedništvo BiH, o čemu ćemo nekom drugom prigodom.
A upravo zahvaljujući neustavnim odredbama Izbornog zakona, nametnutim od visokog predstavnika u BiH Wolfganga Petritscha, koje je Ustavni sud BiH poništio i naložio njihovu izmjenu, Bošnjaci su mogli izabrati sve izaslanike u bošnjački klub, tri četvrtine izaslanika u srpski i jednu trećinu izaslanika u hrvatski klub Doma naroda Parlamenta FBiH, te tako izabrati izvršnu vlast u Federaciji BiH bez stranke ili koalicije koja je na izborima dobila podršku većine hrvatskih birača, što se u dva mandatna razdoblja i dogodilo kada je bošnjačka koalicija predvođena SDP-om formirala vlast u FBiH, poznatiju kako “Alijansa” i “Platforma”.
I upravo u tom grmu leži zec. Faktor i bošnjački politički faktori bi da zadrže status quo, kako bi i na sljedećim izborima napravili neku novu “Alijansu” ili “Platformu” u Federaciji, te preuzeli pozicije Hrvata, jednog od tri ustavotvorna naroda na razini države, kroz ponovni izbor Željka Komšića u Predsjedništvo BiH te kroz izbor svojih halal Hrvata u državni Dom naroda i Vijeće ministara. Cilj je osigurati tzv. “probosanskim snagama”, u prijevodu bošnjačkim strankama, dvotrećinsku većinu na razini BiH, kako bi se onda moglo ovladati zajedničkom državom. I to je put kojim ide bošnjačka politika. Istim tim putem išao je Milošević u rušenju Jugoslavije. I to samo slijepci ne vide.
hms.ba