Federalno ministarstvo trgovine u samo 24 sata zaprimilo je 116 obavijesti o promjeni cijena i marži (OPC obrazaca) koje su mu dostavile benzinske crpke, a sve one odnose se na povećanje maloprodajne cijene prerađevina za 0,05 KM po litri, potvrdili su iz tog Ministarstva. Kako su naveli, prosječna cijena na dan 16. ožujka ove godine za premium bezolovni benzin BMB 95 - BAS EN 228 iznosi 2,08 KM po litri, a za dizel BAS EN 590 (10 ppm) 2,06 KM po litri. Trenutačni raspon maloprodajnih cijena naftnih prerađevina u Federaciji BiH kreće se: za premium bezolovni benzin 95, BAS EN 228 – BMB 95 od 1,76 do 2,16 KM po litri, a za dizel BAS EN 590 (10 ppm) od 1,66 do 2,16 KM po litri, piše Večernji list BiH.
Veliki nameti i novac
Poskupljenje goriva višestruki je udar na ionako siromašne kućne proračune bh. građana. Prvo, više novca moraju izdvojiti za samo gorivo, a drugo, poskupljenje goriva sa sobom povlači i više cijene proizvoda i usluga jer prijevoz je uračunat u gotovo sve što plaćamo. Cijene goriva u BiH u stalnom su porastu posljednjih dana, što predstavlja dodatni udar na proračun građana u ovim teškim vremenima, komentirao je ekonomski analitičar Faruk Hadžić nekoliko dana prije posljednjeg povećanja cijena.
- I prije sam dosta pisao o ovoj temi, gdje sam ukazivao na to koliko država uzima sebi na svakoj litri goriva. Pri sadašnjoj cijeni litre dizela država uzima sebi čak 1,01 KM kroz četiri različita nameta. Od ovog iznosa 0,76 KM ide u proračun, dok namjenski za autoceste i ceste ide 0,25 KM. Država može intervenirati tako što će smanjiti trošarinu na gorivo, koja svakako ide nenamjenski u tekuću proračunsku potrošnju (iako trošarine trebaju imati namjenu utroška).
Smanjivanjem trošarina na gorivo izravno bi se pomoglo građanima jer bi plaćali jeftinije gorivo i imali više novca koji bi trošili na druge životne namirnice. Nadležnost za izmjene propisa na državnoj je razini, tako da se iskreno nadam kako će važnost ovog pitanja prepoznati i državni Parlament i pokrenuti proceduru izmjena propisa kako bi se trošarine na gorivo smanjile - navodi Hadžić na svome Facebook profilu.
Da sumiramo, na litru goriva koja stoji 2,11 KM - 0,31 KM ide na PDV, 0,30 KM na trošarine, 0,20 za cestarine za autoceste i isto toliko, dakle 0,20 KM, za ceste.
Udar na kućne proračune
Prije godinu dana cijena goriva u BiH iznosila je nevjerojatnih 1,20 KM. Ako uzmemo za primjer prosječan spremnik goriva od 50 litara, prije godinu dana za napuniti isti trebalo nam je 60 KM. Danas nam za taj isti spremnik treba 108 KM. Razlika je, najblaže rečeno, drastična. Kraj prošle godine dočekali smo s cijenom dizela i benzina od 1,66 do 1,91 KM/litru i od tada je nekoliko puta cijena povećavana da bi dosegnula trenutačni iznos od čak 2,16 KM po litri.
U FBiH najniža satnica iznosi 2,31 KM. Dakle, gotovo jedan sat radnik treba raditi za litru goriva. Nadležni često spominju da BiH ima najniže cijene goriva. Vjerojatno je blizu istine, ali ako se uzme u obzir visina plaća, gorivo nam je definitivno postalo luksuz. Radnik s najnižom satnicom za spremnik goriva treba raditi 47 sati, dakle šest radnih dana. Ako ovo uzmemo u obzir, onda zasigurno ne možemo tvrditi kako nam je gorivo najjeftinije.
Uzmimo za primjer Njemačku, koja je građanima BiH oduvijek bila primjer uređene zemlje. Cijena benzina u Njemačkoj je 1,54 eura, dakle 3 KM, a dizela 1,35 eura - 2,63 KM. Minimalna satnica u Njemačkoj je 9,50 eura (18,52 KM). Dakle, onaj tko radi za minimalnu satnicu, za spremnik goriva od 50 litara dizela koji košta 67,50 eura (131,62 KM) treba raditi sedam sati. Cijena goriva možda nam jest najniža, ali nam je gorivo sigurno najskuplje u odnosu na standard.
Vecernji.ba