Predsjednik HDZ-a Bosne i Hercegovine dr. Dragan Čović je u razgovoru za Avaz dao svoje stavove o gorućim političkim temama.
Podnijeli ste kaznenu prijavu SIP-u za izborne malverzacije. Zašto?
Upozoravamo i skrećemo pozornost već deset mjeseci da je trenutni sastav SIP-a BiH duboko ispolitizirano tijelo koje ne može ispunjavati svrhu zbog koje ova institucija i postoji. Izborni inženjering i fiktivno preseljenje stanovništva koji su odradile pojedine bošnjačke stranke, nepostojanje bilo kakvih informacija o rezultatima, metodologiji brojenja i unošenja glasova, ponovno prebrojavanje na skoro 50% biračkih mjesta samo su neki od razloga da kaznene prijave budu podnesene i da se pravosudne institucije uključe. Očekujemo puni angažman Tužiteljstva, i županijskog i državnog, kako bi u ovome trenutku spasili što se spasiti da. Tu prije svega mislimo na gradsko područje Jug gdje je grubo narušena biračka volja stanovnika koji tu doista žive. Ukoliko je netko uvjeren u svoj izborni rezultat, onda nema razloga da ne pristane na ponavljanje izbornog procesa u ovom gradskom području koje je obilježeno tolikim manipulacijama i nepravilnostima.
S kim ćete pregovarat o formiranju vlasti u Mostaru? Je li bilo kontakata, posebno sa SDA?
Nikakvih kontakata još nema jer je izborni proces duboko narušen i pravo stanje oko izbornih rezultata nije pravno uobličeno zbog svega što se događalo na dan samog održavanja izbora, kao i sve ono što je uslijedilo nakon zatvaranja biračkih mjesta i u danima iza toga. SIP BiH nastoji svim silama što prije okončati izborni proces kako bi svoje nelegalnosti i kaznena djela prikrili navodnim službenim rezultatima i rokovima pozivajući se na zakone koje sami iznova krše. HDZ BiH želi napraviti temelje i okosnicu funkcionalne i efikasne zakonodavne i izvršne vlasti na gradskoj razini i svatko tko ima takva promišljanja biti će naš sugovornik i nadamo se budući partner. Trebamo se prestati baviti fikcijama i obmanama i racionalne glave s jasnim i preciznim planovima o budućnosti grada Mostara razgovarati, ali tek kad sve nelegalnosti i zakonske dubioze proizvedene od strane SIP-a ostavimo iza sebe.
Postoji li većina na državnom i federalnom nivou. Hoće li HDZ glasati za smjenu Vijeća ministara? Hoće li doći do smjene Vlade FBIH?
Problemi unutar bošnjačke koalicije i njihovi odnosi, kako unutarstranački, tako i odnosi među tim strankama, prelijevaju se na državnu i federalnu razinu. Obje razine traže legitimne predstavnike konstitutivnih naroda. Unutar hrvatskog naroda ta većina apsolutno postoji, kod srpskog također, sporna je bošnjačka većina koja je u nekim novim kompozicijama i preslagivanjima gdje trenutno ne znate tko je vlast, a tko opozicija i takvi odnosi stvaraju probleme u funkcionalnosti zakonodavne, a pogotovo izvršne vlasti. Stav HDZ BiH je kristalno jasan, osobito ključni ciljevi koji neminovno stoje ispred nas i koji se moraju riješiti. Želimo efikasnu državnu razinu s jasnim rezultatima.
Očekujete li smjenu visokog predstavnika? Ko bi mogao biti novi predstavnik? Spekulira se o g. Schmidtu, koji je odlikovan u Hrvatskoj…
I sami ste kazali da se radi o špekulacijama, a njih je doista neprimjereno komentirati, pogotovo ne tako bitnu i važnu stvar političke dimenzije koja je definirana Aneksom 10 Daytonskog – pariškog mirovnog sporazuma. Stav HDZ BiH je jasan i on se isključivo oslanja na preporuke EU parlamenta i EU komisije koja jasno ističe kako BiH ne može započeti konkretne razgovore niti postati punopravna članica EU sve dok postoji institucija OHR-a, pogotovo u onome smislu kako je ta institucija do sada funkcionirala i na svjetskoj razini često slala krajnje upitne, iskrivljene i nekorektne informacije i službene izvještaje. Ja osobno zahvaljujem toj instituciji na svemu dobrome što je doprinijela u našoj zemlji, ali težina političkih problema koje je u određenim vremenskim intervalima i jednostranim potezima donijela, debelo premašuje sve ono dobro što je OHR kao međunarodna institucija pridonijela. Smatram da je već odavno sazrelo vrijeme da se otvori put institucijama EU da bude naš glavni medijator u nastavku europskog puta i nove dinamike u unutarnjim odnosima.
Sve su češće najave promjene Daytona, čak se govori i o građanskom Ustavu…
Građanski Ustav podrazumijeva unitarističko uređenje što je u BiH nemoguće implementirati. Pa čak ni unutar tih istih koji idu s tom pričom u javnom prostoru ne znaju kako bi taj građanski Ustav bio definiran ni što bi on podrazumijevao. Moje razmišljanje na te teme već je poznato unazad sigurno 15-ak godina i ono je sasvim jasno i precizno. U duboko podijeljenom društvu prema nacionalnoj, etničkoj, vjerskoj, kulturnoj i jezičnoj dimenziji jedino načela federalizma i konsocijacijskog modela i legitimno predstavljanje triju konstitutivnih nacionalnih segmenata uz puno uvažavanje građanskih prava sviju mogu biti jamac stabilnosti koja nam toliko fali svih ovih godina. Građanska priča je lijepo upakiran spin koji u svojoj osnovi podrazumijeva vladavinu najbrojnijeg naroda koji je na prostoru Federacije već tri puta demonstrirao kako promišljaju taj princip građanskog, a to je dominacija i majorizacija kao sredstvo tog građanskog modela. Tri konstitutivna naroda su stup na kojima počiva ova zemlja, sve ostalo se u svojoj krajnjoj instanci svodi na nasilno političko i institucionalno rušenje Daytonskog – pariškog mirovnog sporazuma i to je svima jasno, kaže Čović za Dnevni avaz.