Bariša Čolak, izaslanik u Domu naroda Parlamenta Bosne i Hercegovine i voditelj Odjela za ustavno-pravna pitanja u Glavnom vijeću Hrvatskoga narodnog sabora, u intervjuu za portal politika24.net govori o posljednjim izjavama Bakira Izetbegovića, razgovorima između premijera Plenkovića s gospodinom Čovićem i Izetbegovićem, očekivanjima oko provedbe Sporazuma o izmjeni izbornog zakonodavstva, te objašnjava jesu li predstavnici međunarodne zajednice uoči 25. godišnjice potpisivanja Daytonskog sporazuma svjesni činjenice da Hrvatski narod nije do kraja jednakopravan s ostala dva naroda u BIH.
www.politika24.net: Kako komentirate posljednje izjave Bakira Izetbegovića da je Željko Komšić odabran voljom građana, te da je krivnja Komšića u tome što nije sudjelovao u udruženom zloćinačkom pothvatu?
Posljednje izjave gosp.Izetbegovića su potpuno neprimjerene, neodgovorne, bahate i znatno radikalnije u odnosu na izjave iz ranijeg razdoblja, a neke od nijh su dodatno obojene prizvukom prijetnji i uvreda. To naravno ne znači nužno da se promijenila politika koju on od ranije predstavlja. Mislim da su te izjave jednim dijelom uvjetovane aferama unutar SDA, ali to je nekima koji su ne samo izvan BiH nego i u BiH imali dileme o ciljevima politike koju personificira gosp.Izetbegović pomogle da shvate o čemu se zapravo radi. Jer, ne radi se samo o izjavi da je gosp.Komšić izabran voljom građana, te da je njegova krivnja u tome što nije sudjelovao u ,,udruženom zločinačkom pothvatu,, nego i izravnoj prijetnji kako će nam se Komšić dogoditi i na nižim razinama te kako nije prihvatljivo da manjina terorizira većinu.Tvrditi kako je Komšić izabran voljom građana, a pri tom zanemariti činjenicu da su ga izabrali Bošnjaci krajnje je licemjerno.To je očito negiranje Hrvata kao političkog naroda i izraz težnje za dominacijom nad manje brojnijim narodom. Ove izjave su na najjasniji način potvrdile koji je krajnji cilj politike koja ne preza birati političke predstavnike drugom narodu. Ove izjave zorno pokazuju da gosp.Izetbegović ne poštuje Ustav BiH koji propisuje kolektivnu jednakost tri konstitutivna naroda – Hrvata, Bošnjaka i Srba, kroz načelo konstitutinosti kao natkrovljujuće i vrhovno ustavno načelo koje je moguće ostvariti samo legitimnim političkim predstavljanjem svakog od tri konstitutivna naroda na svim administrativnopolitičkim razinama kao što to traži Odluka Ustavnog suda BiH u predmetu Ljubić. Koji je smisao postojanja tri člana Predsjedništva BiH ako svaki od njih nije izraz volje jednog od tri konstitutivna naroda? Zašto jedan narod ima posebnu privilegiju birati dva člana Predsjedništva i tako imati dominaciju u ovoj važnoj instituciji i na taj način majorizirati manje brojniji narod? Na ova pitanja bi trebao odgovoriti gosp. Izetbegović umjesto izjava kojim unosi nemir, nepovjerenje i dodatno usložnjava i onako složene odnose u BiH. Za gosp.Izetbegovića Komšić je bio na pravoj strani jer nije sudjelovao u ,,udruženom zločinačkom pothvatu,, čime on čitavo HVO-e svrstava na krivu stranu i u ,,udruženi zločinački pothvat,, zaboravljajući pri tom da je upravo HVO prvi stao u obranu BiH, a taj se pojam ponajprije može vezati za one koji su u prošlom ratu bili nalogodavci ili su prešutno odobravali brutalne, ritualne i obredne zločine nad nedužnim civilima samo zato što ne ispovijedaju ,,pravu vjeru,,
www.politika24.net: Također, Izetbegović tvrdi da HDZ BiH blokira formiranje federalne Vlade?
Za formiranje federalne vlade bilo je nužno kao prvu pretpostavku dogovoriti reorganizaciju ministarstava, što podrazumijeva prestanak postojanja ministarstava koje je Ustavni sud FBiH oglasio neustavnim uz istodobnu uspostavu nekih novih ministarstava od dijelova već postojećih ne isključujući mogućnost uspostave posve novih resora, što nije realizirano. Očito da politika SDA ne formiranje federalne Vlade koristi kao alibi za kupovanje vremena kako ne bi došlo do izmjena Izbornog zakona. Osobno mislim da je moguće brzo formiranje federalne vlade kada bi federalni partneri konačno počeli poštovati ono što se dogovori i to ne samo u ovom mandatu, jer je u ranijem razdoblju dogovarano i potpisivano kako jedan narod neće drugom narodu birati političke predstavnike. U međuvremenu je niz primjera kako se ta nedosljednost nastavlja, što dodatno otežava funkcioniranje vlasti i na državnoj razini. Zoran primjer je nezakonit izbor članova Središnje izbornog povjerenstva u režiji i pod pokroviteljstvom SDA.
www.politika24.net: Kako ocjenjujete sastanak premijera Hrvatske Andreja Plenkovića s gospodinom Čovićem i Izetbegovićem?
Sastanak premijera RH gosp. Plenkovića s gosp. Čovićem i gosp. Izetbegovićem je svakako koristan i to iz više razloga. RH je kao prijatelj BiH i najveći zagovornik našeg euroatlanskog puta, može nam jako puno pomoći, mislim da je to kristalno jasno i gosp.Izetbegoviću. Od iznimnog značenja je pomoć RH u zaštiti prava hrvatskog naroda u BiH. Dobro je da je konačno javnost u RH mogla čuti koje stavove zastupa i koju politiku vodi gosp.Izetbegović. Unatoč tome on jeste osoba s kojom se treba razgovarati , za razliku od Komšića koji je tema za razgovor, ali nije osoba s kojom, što je i Zagreb shvatio nije ne samo nužno nego ni poželjno razgovarati.
www.politika24.net: HDZ BiH i SDA su prije nekoliko mjeseci potpisali sporazum oko Mostara i Sporazum o izmjeni izbornog zakonodavstva. Kakva su Vaša očekivanja oko provedbe Sporazuma o izmjeni izbornog zakonodavstva. Kakva dinamika razgovora naš očekuju u naredno vrijeme? Smatrate li da će doći do približavanja stavova?
Teško je biti optimist poslije ovih izjava gosp.Izetbegovića. I sam sam iznenađen ovakvim stavom, iako ni prije nisam bio posve uvjeren kako će se odnosi razvijati u izrazito pozitivnom pravcu kako bi došlo do provedbe Odluke Ustavnog suda o legitimnom zastupanju. Sad se nalazimo u jednom vakumu koji ne samo da ne ide u korist stvaranja nužnog povjerenja za bilo kakav iskorak naprijed nego dodatno opterećuje i usložnjava i onako složene odnose u BiH. Da bi došlo do približavanja stavova nužno je što prije početi razgovarati na političkoj i ekspertnoj razini. HDZ i HNS nemaju nikakvih ekskluzivnih zahtijeva. Naše je pravo i dužnost zastupati stav koji vodi ostvarivanju jednaka prava za hrvatski narod kao što već imaju druga dva naroda.To prije svega podrazumijeva legitiman izbor hrvatskog člana Predsjedništva i članova Doma naroda sukladno odluci Ustavnog suda BiH o legitimnom političkom predstavljanju. Vjerujem da će se konačno to i dogoditi, jer u protivnom ulazimo u još veće i dublje krize sa neizvjesnim ishodom, ali je problem što smo nepotrebno izgubili dosta vremena i još uvijek ga gubimo zbog malo je reći neodgovorne politike SDA. Naredna godina krajnje vrijeme kada je potrebno kroz parlamentarnu proceduru provesti kako Odluku Ustavnog suda BiH tako i presude ESLJP, jer opći izbori 2022 god. ne mogu biti provedeni po diskriminatorskim odredbama Izbornog zakona BiH.
www.politika24.net: Približava se 25. godišnjica potpisivanja Daytonskog sporazuma. Smatrate li da su predstavnici međunarodnih institucija i međunarodne zajednice svjesni činjenice kako hrvatski narod u BiH mora biti jednakopravan s druga dva naroda u BiH, te kako je to put opstanka BiH?
Teško je dati precizan odgovor na to pitanje. Jedan dio međunarodne zajednice jeste i te kako svjestan te činjenice, ali ne smijemo ispustiti iz vida činjenicu da međunarodna zajednica nije nije nikakav homogen sustav koji ima iste interese, posebno cijeneći vrijeme u kojem živimo i izazove koje ono nosi. EU je opterećena svojim problemima, a SAD-u sigurno nismo prvi prioritet. Unatoč tomu, mislim da je kod mnogih aktera međunarodne zajednice, kako u EU tako i izvan EU sazrelo uvjerenje o potrebi pune ravnopravnosti sva tri konstitutivna naroda u BiH, što je zajamčeno Ustavom BiH. U tom pravcu iznimno značajnu ulogu odigrala je i igra RH, njezina diplomacija, posebno predsjednik Vlade Plenković, a u posljednje vrijeme dodatno predsjednik Milanović.